Kunskapsskolan Nederland Congres 2019

‘De menselijke maat terugbrengen in het onderwijs. De verbinding herstellen tussen de leerling en de leraar, maar ook tussen de leraren onderling en de schoolleiding. Zorgend dat we elkaar weer kunnen zien en horen. En de manier waarop wij dat doen heet gepersonaliseerd onderwijs’.
Dit heeft Raymond van Kerkvoorden, mede-oprichter van Kunskapsskolan Nederland, vanmorgen gezegd bij de opening van het jaarlijkse Kunskapsskolan Nederland Congres 2019 in Groenekan.

Volgens Van Kerkvoorden zijn daarvoor drie veranderingen nodig:

1. ‘Het taakgerichte, opdrachtgerichte en inspanningsgerichte onderwijs moet worden veranderd in leerdoelgericht onderwijs. Met leerdoelen die zijn geformuleerd in een taal die helder is voor leerlingen en ouders.’
  2. ‘Het onderwijs anders organiseren en de organisatie om het onderwijs veranderen, om het behapbaar te houden voor de leraren en leerlingen, en tegelijk ook betaalbaar voor de samenleving.’
  3. ‘Een cultuurverandering waarin we elkaar uitdagen om te durven kijken naar wat wij als schoolleider of leraar moeten veranderen om gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken.’

Tijdens het Kunskapsskolan Nederland Congres 2019 in Groenekan zijn tientallen geïnteresseerde scholen bijeen om meer over gepersonaliseerd onderwijs te weten te komen. In een serie inhoudelijke sessies deelt een aantal scholen die gepersonaliseerd onderwijs al aanbieden haar ervaringen uit de praktijk. Van Kerkvoorden dankte hen vanmorgen namens alles ouders in Nederland en België voor hun dagelijkse inzet ten behoeve van de kinderen.

Kids Reporters nieuwsverslag

Onze Kids Reporters waren ook dit jaar weer van de partij en maakten van het Kunskapsskolan Nederland Congres 2019 het volgende nieuwsverslag: